Mooi

11 maart 2017 - Chikwawa, Malawi

De dag begon heel mooi. Het regende flink en dat is op dit moment in Chikwawa goed nieuws. Het betekende wel dat de clinic later begon dan gepland, want als het wat harder regent worden alle afspraken verplaatst tot de ergste bui voorbij is. Toen we bij de geitenboerderij arriveerden zaten er minder mensen dan de vorige keer te wachten. Dit kwam mede doordat veel mensen naar de begrafenis van een jong meisje waren. Ook in Malawi staat dan het leven even stil.

Doordat we inmiddels al wat ervaring met clinics hebben, ging het installeren veel beter dan de eerste keer. De vaste koppeltjes werden snel gevormd en iedereen kende zijn rol. Zo ontfermden José en Chris zich over de weegschaal, maakte John de nummertjes, prepareerden Corrie en Paula de schalen met medicijnen en zorgden Chiku en ik voor de proviand. Tijdens het installeren zagen we een duidelijk ziek jochie in de schaduw liggen. Hem hebben we direct uit de groep gehaald en behandeld. Het was meteen raak, malaria. Het jochie was te ziek om zijn medicijnen binnen te houden dus zijn moeder heeft goede instructies mee gekregen. Naarmate de clinic vorderde werd het drukker en uiteindelijk zijn er rond de 150 patiënten geholpen. Het waren uiteenlopende zaken die we zagen. Een aantal ernstige gevallen waaronder 5 keer malaria en we hebben twee kinderen en een volwassene met spoed doorgestuurd naar het ziekenhuis. Een meisje had zulke kapotte benen dat de vliegen eropaf kwamen, gelukkig is zij nu vakkundig verbonden.

Er viel tijdens de clinic ook genoeg te lachen. Ik ben, zoals ik eerder al zei, niet in het bezit van enige medische kennis. Toen ik twee jongetjes met een paar takken zag spelen viel me meteen op dat een van hen een dikke buik had. Na kort overleg met Paula heb ik de moeder op laten halen. Toen het mannetje behandeld werd, kwam de aap uit de mouw. In plaats van wormen was zijn grote eetlust de oorzaak van zijn te dikke buik. Hij had in de nog jonge ochtend al pap, nsima, bonen en een liter water genuttigd. Geen wonder dat zijn buikje een flinke buik was geworden! Vooral zijn moeder gierde het uit van het lachen.

Na de clinic hebben we onder het genot van een koud colaatje de balans van de drie clinics opgemaakt. We waren het er allemaal over eens dat we veel meer hebben bereikt, dan we vooraf hadden durven dromen. We zijn trots op hetgeen we als team hebben bereikt. Dokter Francis noemde als goede punten het aantal patiënten (600!) dat behandeld is, de diversiteit aan klachten die behandeld zijn, de snelheid waarmee de mensen behandeld/doorgestuurd zijn en/of medicijnen hebben gekregen én het feit dat we mensen van alle leeftijden hebben geholpen. Het jongste patiëntje was nog geen maand oud, de oudste zal tegen de 70 geweest zijn. We zijn er allemaal van overtuigd dat we voor veel mensen een verschil hebben kunnen maken en we willen hier zeker een vervolg aan gaan geven. Hoe dit vorm kan krijgen zullen we later verder moeten uitwerken. Ook denken we na hoe we aan het voorkomen van klachten kunnen bijdragen. De mensen weten namelijk gewoon niet dat ze de beter geen zeep kunnen gebruiken dan de verkeerde zeep of dat ze in deze hitte minstens 3 liter water moeten drinken. Een probleem blijft dat water vaak niet voorhanden is. Naast onze geitenboerderij staat wel een pomp, maar door de droogte van de laatste jaren is het grondwaterpeil zo ver gezakt dat de pomp geen water meer omhoog krijgt. Er zal dieper gegraven moeten worden en er zullen langere pijpen de grond in moeten om de pomp weer werkzaam krijgen. Het zou mooi zijn als we op een dag het geld bij elkaar kunnen krijgen om de pomp te laten repareren of een nieuwe pomp te plaatsen.

Zaterdag hebben we geen noemenswaardige zaken gepland en werken we langzaam toe naar de apotheose van deze mooie week: het overhandigen van de geiten aan de weeskinderen. Alle voorbereidingen voor deze ceremonie zijn getroffen en het belooft een bijzondere middag te worden. Inmiddels lopen er 27 geiten rond op de boerderij. Dit is echt een gaaf gezicht wetende dat Natasja en ik twee jaar geleden Chikwawa verlieten met tien geiten op stal. Dankzij de goede zorgen van ons personeel en vrijwilligers, de donateurs die steeds weer hun vertrouwen in ons uitspreken en onze eigen inzet en passie is er echt iets ontstaan in Chikwawa. Een florerende boerderij waar omheen ook nog andere hele mooie dingen gebeuren. Zondag zal het zeker een mooie dag worden!

Tot gauw!