Een goede reis

18 februari 2015 - Heiloo, Nederland

Na lang wikken, wegen, mailen en vooral veel weersvoorspellingen bekijken hebben we besloten vandaag toch naar Malawi te vliegen. Het is voor ons nog steeds onzeker hoe de situatie er nu exact is en vooral ook hoe de wegen in en rond Chikwawa erbij liggen. Maar op dit moment heeft niemand ons het gevoel of de informatie gegeven dat het reizen door Malawi niet veilig genoeg  is. Dus we gaan vol goede moed op pad. We hebben de vlucht gelukkig wel om kunnen boeken zodat we morgen aan het begin van middag in Blantyre landen en niet in Lilongwe. Ook zullen we vanaf Blantyre weer vertrekken op 4 maart en dat scheelt in totaal ca. 900 autokilometers. Dat heeft de beslissing om wel af te reizen zeker gunstig beïnvloed. Onze trouwe chauffeur Hastings zou ons ophalen van het vliegveld in Lilongwe en daarna naar Chikwawa vervoeren. Dit plan wijzigde nu natuurlijk ook en tot vanochtend was nog niet zeker hoe we met onze overvolle tassen met atletiekshirts uit Meppel, voetbaltenues en ballen uit Heiloo, boeken uit Bleiswijk etc. naar Chikwawa konden reizen. De minibus was niet echt een optie i.v.m. de enorme hoeveelheid bagage, een auto huren ook niet omdat we dan alleen maar heen en weer reizen en van onze vrienden in Chikwawa heeft niemand een fiets, laat staan een auto, waardoor een lift (bij ons toch heel gewoon dat iemand je even ophaalt van het vliegveld) zeker niet mogelijk is. Vanochtend meldde Hastings ons echter dat hij vandaag de bus naar Blantyre pakt om ons ook daar op te kunnen halen en hij ons graag zelf veilig naar Chikwawa wil brengen. Hij gaat dus geheel vrijwillig op 2 dagen 900 km. in eigen tijd en op eigen kosten met een bus het halve land door om ons te helpen. En mede hierom zijn wij nu zo verliefd geworden op Malawi en haar bevolking. Het illustreert weer eens hoe zorgzaam en onbaatzuchtig de Malawianen zijn. Het geeft ons ook een fijn gevoel dat we morgen opgewacht worden door een vertrouwd gezicht. Zodra we aankomen en alles ingeladen hebben gaan we meteen naar onze eerste afspraak. We hebben afgesproken met Esther en Richard van de Stichting Baobab Kids (http://www.baobabkids.nl). Zij zullen ons helpen bij de community meetings die we in het eerste weekend zullen gaan houden en dan kunnen we morgen alvast wat voor bespreken. Tegelijk kunnen we ook bijkletsen want zij zijn inmiddels wel goede vrienden geworden en we hebben ook vanuit Nederland regelmatig contact met hen. We zullen hun verder verblijden met de eerste koffer die we kunnen afgeven. In deze koffer zitten o.a. 10 kilo Engelstalige boeken die aan de dagopvang geschonken zijn door een organisatie genaamd Biblionef. Wij waren deze organisatie ooit op het spoor gekomen en hebben Esther hier toen over geïnformeerd. Dit heeft geresulteerd in deze schenking die de weeskinderen die door Esther en Richard opgevangen worden zullen helpen bij hun ontwikkeling. Een mooi succesje wat ons ook weer energie geeft. Het is iedere keer weer mooi om te merken hoeveel mensen er bereid zijn om te helpen. Zoals we hierboven al schreven hebben we tassen vol met spullen die we van mensen gekregen hebben om uit te kunnen delen. Tegelijkertijd geeft dit ook aan hoe oneerlijk het verdeeld is want vaak zijn het spullen die hier ergens achter in een kast liggen, maar in Malawi van onschatbare waarde zijn. Maar goed, samen zorgen we er nu voor dat de verdeling wat eerlijker wordt en is de betrokkenheid van alle vrienden, collega’s, familie echt heel groot. Dat merken we niet alleen als we geld inzamelen voor de geiten, of nu voor de noodhulp. Regelmatig komt er ook gewoon iemand met spullen naar ons toe, of vraagt iemand of we nog iets kunnen gebruiken. Een ander mooi voorbeeld is dat we speelgoed hebben ontvangen van kinderen die al 2 keer hun eigen speelgoed kritisch bekeken hebben en tassen vol aan de kinderen in Malawi hebben geschonken. Mede dankzij deze hulp kunnen wij vanavond in het vliegtuig stappen om een hele goede reis te maken. Een goede reis omdat we hopelijk niet in onveilige situaties terecht komen, een goede reis omdat het water hopelijk nu echt niet meer voor ellende gaat zorgen in Malawi. Een reis waar we het heel goed willen doen omdat iedereen veel vertrouwen in ons heeft gezien de vele gulle giften en andere steun. Maar vooral ook een goede reis omdat we iets kunnen achterlaten, hoop kunnen bieden en met de hulp van heel veel mensen om ons heen iets goeds kunnen betekenen voor Malawi en de Malawianen.

Groeten van Natasja en Dirk

1. Marielle:
    18 februari 2015
    Hi Natasja en Dirk,
    Wat goed dat jullie toch naar Malawi gaan en natuurlijk goed dat jullie er al jaren alles aan doen om de kids in Malawi een beter leven te geven.
    Ik wens jullie een goed reis!
    Marielle
  2. Marije:
    19 februari 2015
    Fantastisch dat jullie weer gaan! Heel veel succes en ik hoop dat jullie weer mooie dingen kunnen doen ter plekke.
    Ik kijk uit naar jullie verhalen!
    Groet, Marije
  3. Hans Schwarz:
    Hai Natasja en Dirk,
    Veel succes met jullie mooie plannen! Gaat zeker goedkomen gezien jullie drive!
    Gr Hans
  4. Marlies:
    19 februari 2015
    Wat goed dat jullie weer gaan! Ik ga jullie verhalen zeker volgen. Succes daar!
    Groetjes,
    Marlies Pellikaan
  5. Wendy Boereboom:
    20 februari 2015
    Dirk en Natasja, heel veel succes gewenst met jullie fantastische plannen! Keep up the good work!
    Groetjes, Wendy
  6. Pooya Nikdel:
    20 februari 2015
    Top initiatief van jullie wederom! Ik wens jullie veel succes en een veilige reis waarbij jullie al het goede werk kunnen voortzetten!
    Groeten,
    Pooya
  7. Robert Groenink:
    Hallo Dirk en Natasja,

Fijn om te lezen dat de shirtjes nu al mee konden. We hopen dat ze goed terecht komen. Mede namens de collega's en mijn loopmaatjes in Meppel veel succes tijdens dit uitermate belangrijke werk in deze voor Malawi moeilijke tijd.

Met vriendelijke groet,
    Robert
  8. Plonie Geuze:
    Beste Natasja en Dirk
    In 2012 was ik 1 vd uiverkorene Malawi te bezoeken bij Marije.
    Je verslag en waar jullie zijn trek ik zo voor de geest. Vind 't geweldig dat jullie er naar toe zijn en hoop dat jullie veel plannen kunnen doen. Als Zeeuwse draag ik vanaf hier kleine steentjes bij en wens jullie heel veel succes op deze heftige missie, take care. mvg Plonie