Welkom op ons reisblog!

8 februari 2015

Welkom op ons reisblog bij Reislogger! Wij gaan deze website gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van onze reis. Kom dus snel een keertje terug voor de nieuwste reisverhalen en foto’s. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van onze belevenissen? Meld je dan aan voor onze mailinglijst!

Eerst het goede nieuws:

In september 2014 zijn we gestart met de fundraising voor ons project Animals for Orhans in Malawi. Dankzij de vele gulle giften werd ons doelbedrag binnen twee maanden gehaald.

In november konden we daardoor onze lokale partners in Malawi; Chiku en John, aan het werk zetten om een start te maken met de voorbereiding voor de realisatie van de geitenboerderij. Projectplannen zijn verder uitgedacht, de lijsten met weeskinderen samengesteld en lokale chiefs zijn benaderd om de noodzakelijke steun te krijgen.

Eind december kregen wij een fantastisch aanbod. Dankzij de waardering voor ons project door Get it Done en de sponsoring van de KLM werd ons de kans geboden om naar Malawi af te reizen zodat wij nog meer ondersteuning zouden kunnen bieden bij het realiseren van ons project. De bereidwilligheid van collega’s van Natasja voor het ruilen van lessen en de ondersteuning door het MT hebben het voor ons ook praktisch mogelijk gemaakt om van 18 februari tot 6 maart naar Malawi af te reizen.  In deze periode zal daadwerkelijk gestart worden met de bouw van de geitenstal, het planten van de gewassen en de aanschaf van de geiten.

En nu het slechte nieuws:

Op 16 januari en in de dagen daarna is Malawi getroffen door enorme overstromingen. De overstromingen zijn voornamelijk veroorzaakt door extreme regenval. De regen heeft enige dagen aangehouden en doordat de 2 grote rivieren van het land buiten hun oevers zijn getreden zijn grote delen van het land blank gezet. Op dit moment is in 10 van de 15 provincies de noodtoestand uitgeroepen, zijn er minimaal 79 doden gevallen, worden er 153 mensen vermist en zijn meer dan 175.000 mensen ontheemd. De foto’s en video’s van het land zijn schokkend. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen dat het land er nu zo uitziet. Vele huizen zijn ingestort, dorpen overstroomd en mensen hebben helemaal niks meer.  In de media is er weinig aandacht voor deze ramp, maar de gevolgen zijn voor Malawi en haar inwoners enorm.

Hoe nu verder met ons project?

In de afgelopen weken hebben we intensief contact gehad met onze contacten in Malawi over de situatie daar. Inmiddels is het droog en hoewel de provincie Chikwawa onder water staat, is het water in ons dorp redelijk aan het wegtrekken. Afgelopen maandag hebben we in Amsterdam overleg gehad met de general manager van Get it Done  over wat nu wijsheid is. Nu naar Malawi gaan terwijl we voor ons project misschien niets kunnen doen en de mensen daar alleen maar bezig zijn met overleven, voelt niet goed. Deze kans voorbij laten gaan ook niet. Juist nu zouden we alles wat in ons vermogen ligt willen doen om Malawi te steunen. Een knoop doorhakken is moeilijk omdat het voor ons lastig is goede, betrouwbare informatie te krijgen over de situatie aldaar.

Als de omstandigheden het toelaten en als het veilig is, zullen we in februari volgens plan naar Malawi afreizen. Afhankelijk van de situatie ter plaatse zullen we beslissen welke stappen we kunnen nemen voor het project. Wellicht blijft het bij werkvoorbereiding en afspraken maken, wellicht kunnen we toch al starten met bouwen. Dat we veel zinvol werk kunnen doen, staat hoe dan ook vast. Daar heeft Get it Done ons van kunnen overtuigen.

We zullen alleen naar Malawi gaan als we veilig over de weg van Lilongwe naar Chikwawa kunnen reizen, er voldoende schoon drinkwater voor handen is en de weersverwachtingen redelijk stabiel zijn. Hoe graag we ook willen starten met ons project, onze eigen veiligheid staat voorop. Onze Nederlandse partner in Malawi woont ongeveer 60 kilometer van ons dorp en zij houdt ons, net als onze vrienden binnen het WFP, zo goed als kan op de hoogte. Of we daadwerkelijk zullen gaan op 18 februari beslissen we zo laat mogelijk. Ondertussen houden we jullie op de hoogte!

Hartelijke groeten van Natasja en Dirk

1. Reislogger:
    8 februari 2015
    Welkom bij Reislogger! We wensen jullie veel plezier op reis!