Geiten doneren

1 maart 2017 - Chikwawa, Malawi

Beste allemaal,

Het is ongeveer 2 jaar geleden dat we Malawi achter ons lieten in de hoop dat de geiten ooit bij de weeskinderen terecht zouden komen. En dat gaat binnenkort gebeuren! Op zondag 12 maart zullen we aan ongeveer 15 weeskinderen een geit overhandigen. Een geweldig moment waar we echt heel trots op zijn en waar we altijd in geloofd en van gedroomd hebben. Dit had echter nooit gekund zonder de hulp van alle familie, vrienden en collega's die ons op allerlei manieren gesteund hebben. Dank jullie wel!

Ons project in Malawi in stand houden terwijl we alleen van afstand konden sturen heeft wel wat voeten in de veel te droge aarde gehad. Maar de geitenboerderij staat er dus nog steeds. De omstandigheden in Malawi zijn heel moeilijk door twee jaren van o.a. mislukte oogsten, lange periodes van ernstige droogte en een chronisch gebrek aan medicijnen, water en stroom. Ook in ons project hebben we te maken gehad met tegenslag. Al snel nadat wij weer thuis waren is één van onze nachtwakers veel te jong overleden. Als werkgever ben je in Malawi verantwoordelijk voor de financiële afhandeling van bijvoorbeeld de aanschaf van de kist en die verantwoordelijkheid hebben we natuurlijk op ons genomen. De familie heeft op een mooie manier afscheid kunnen nemen en we hebben wat (financiële) nazorg kunnen bieden. Ook bij de geiten hebben we de nodige gezondheidsproblemen gehad. Zo zijn we inmiddels aan de derde bok toe, zijn er meerdere geiten ziek geworden en zijn er een aantal jonge geitjes overleden. Maar........Blokkie, Spottie, The one and only, Lily, Hansie Hansie, Orp, Saté Gambing en alle andere geiten hebben gezorgd voor 7 gezonde, sterke vrouwelijke nakomelingen die we samen met 10 gedoneerde geiten (die allemaal Marijke heten) gaan overhandigen aan de weeskinderen die het meest in nood zijn.

Naast de geitenboerderij hebben we ook andere zaken rondom ons project opgestart. Er is inmiddels een mooi toiletgebouw naast de boerderij gebouwd zodat de kinderen die er spelen en ons personeel naar een gewoon toilet kunnen. Ook zal dit toilet gebruikt kunnen worden door de mensen die naar onze medische clinics komen (een soort huisartsenpost). Tijdens deze clinics, die we eens per kwartaal proberen te houden, behandelen onze mensen ca. 150 kinderen en volwassenen die anders door geldgebrek geen gebruik van de gezondheidszorg kunnen maken. In maart dit jaar zullen we drie extra clinics houden omdat er drie medisch geschoolde dames (Corrie, Paula en José) bij "ons" op bezoek komen. Dat betekent dat we nog eens ruim 400 kinderen én hun verzorgers kunnen helpen. Op het terrein van de boerderij zijn er nog meer fruit- en moringabomen geplant. Zodra deze bomen vruchten en andere gezonde zaken opleveren kunnen we dit verdelen onder de weeskinderen. Als laatste hebben we een waterpomp geschonken  aan de bevolking van het dorp Kapasule. Deze pomp wordt gebruikt om water naar een viskwekerij te pompen en ook om de gewassen te bewateren. Hoe de vissen gedijen in Kapasule gaan we in maart bekijken als we in dit dorp zijn voor een clinic.

Zoals we eerder schreven hebben we een soort partnerschap met de Stichting Baobab Kids. Esther, de oprichtster, verzorgt de medische clinics bij onze boerderij en wij proberen haar stichting ook te helpen als we kunnen. Een mooi voorbeeld van deze samenwerking is het sportveld dat er gemaakt is in het dorp Machinjiri. Er is door dorpelingen keihard handmatig geploegd en geschept. Na een paar ontzettend zware weken is er een veld ontstaan waar nu naar hartenlust op gesport kan worden door de jeugd van Machinjiri. Een dergelijke plek was er nog niet in dit dorp waardoor de jeugd vooral rondhing op de markt of op andere minder veilige plekken. Nu kunnen ze sporten naast de school, komen ze minder in aanraking met ongewenste verleidingen en kunnen ze ook aangesproken worden door een leerkracht als ze niet naar school zijn geweest.

Allemaal mooie ontwikkelingen maar we willen nog meer bereiken. Door de moeilijke omstandigheden van de afgelopen jaren heeft de bevolking van Malawi het zwaarder dan wij ooit hebben gezien of gehoord. En dus is onze hulp keihard nodig. In maart willen we naast het overhandigen van de geiten ook op een andere wijze hulp bieden aan de weeskinderen. Het plan is om aan de kinderen die helemaal niets meer hebben de meest essentiële zaken  te geven. Denk hierbij aan maïs, zeep, schriften zodat ze weer naar school kunnen. Ook willen we de meest kansloze jongeren uit Chikwawa een toekomst proberen te bieden door ze op te leiden als kleermaker. We zijn al in het bezit van twee naaimachines die we kunnen gebruiken. Het enige wat nog ontbreekt is een goede training door een ervaren kleermaker en materialen om een bedrijfje mee te starten. Voor deze zaken is meer geld nodig dan wij in kas hebben en we hopen dat er mensen zijn die ons willen helpen om het bovenstaande te realiseren.

Wat kunnen we doen voor welk bedrag?

- Voor € 50,- leiden we een jongere op tot kleermaker zodat deze een toekomst op kan bouwen.

- Voor € 35,- kopen we een volwassen geit die we direct kunnen doneren aan een weeskind.

- Voor € 20,- kunnen we 50 kilo maïs doneren zodat een weeskind een maand warm kan eten.

- Voor € 10,- kunnen we een kind een noodpakket met o.a. zeep, zout en olie schenken.

- Voor € 5,- doneren we schriften en pennen zodat een kind actief mee kan doen op school.

Wil je helpen? Doneer dan op rekeningnummer NL37INGB0006742406 t.n.v. D. Makelaar o.v.v. Malawi.

Tot snel!

Natasja en Dirk