We gaan weer heen!

1 april 2019 - Heiloo, Nederland

Na ruim twee jaar is het de hoogste tijd om weer een bericht te plaatsen over ons project en dan vooral omdat we over een paar weken weer naar Chikwawa vertrekken. We willen jullie graag op de hoogte brengen van de plannen voor ons komende bezoek en hoe het met de geiten gaat. Maar ook hoe de situatie rondom Chikwawa is want zoals de afgelopen weken overal te zien en te lezen viel is de bevolking van Malawi dit jaar zwaar getroffen door de hevige regenbuien en stormen die het land geteisterd hebben. Maar laten we positief beginnen.

Onze geitenboerderij staat nog steeds fier overeind en de kudde bestaat momenteel uit 22 veelal zwangere geiten. Bij 23 van de door ons ondersteunde weeskinderen dartelt een geit rond die het huishouden van extra inkomsten kan voorzien en dat stemt ons tot grote tevredenheid. Het doel is om aan minimaal 65 weeskinderen een geit te overhandigen dus we moeten ook nog wel wat stappen maken. Om te achterhalen welke stappen dit zijn hebben we intensief onderzoek gedaan naar hoe onze boerderij financieel onafhankelijk van donaties kan worden. Een aantal aanbevelingen uit dit onderzoek is in gang gezet zoals de aanschaf van een bok van een sterker ras en meerdere inentingen per jaar voor onze geiten. Andere aanbevelingen vergen soms wat meer tijd zoals bijvoorbeeld het aanstellen van een projectmanager van een ervaren NGO. Maar ook hiervoor hebben we inmiddels al wat stappen ondernomen.

De afgelopen twee jaar zijn dus de nodige mooie resultaten geboekt met de boerderij. Niet alleen met de geiten maar ook op andere gebieden. Zo hebben we een aantal weken geleden een mooie nieuwe waterput kunnen plaatsen naast onze boerderij en daar zijn we heel erg trots op en blij mee. Door geweldige donaties van vrienden, collega’s, familieleden én door de tomeloze inzet van Paula, José en Corrie tijdens onze kledingverkoop in de IJ-hallen hebben ruim 200 huishoudens schoon drinkwater binnen handbereik! Dit is een mooie volgende stap in de ontwikkeling van Chikwawa en Mwita Village in het bijzonder. Temeer ook omdat de boeren uit de omgeving, die wij recent nieuwe gieters hebben geschonken, nu altijd hun gewassen kunnen bewateren wat de oogst zeer positief zal beïnvloeden. En dat zal komend jaar hard nodig zijn.

Want zoals jullie ongetwijfeld gehoord en gezien hebben in het nieuws is het zuidoostelijke deel van Afrika hard getroffen door erbarmelijke weersomstandigheden. In het journaal is gelukkig en terecht veel aandacht voor de slachtoffers van Idai in Mozambique en Zimbabwe. Maar ook in zuid-Malawi heeft noodweer al vanaf januari zeer veel schade aangericht. Onze geitenstal is in januari ook getroffen maar dat was slechts materiele schade en dit hebben we binnen een week gelukkig weer op kunnen bouwen. Maar voor veel mensen en ook voor veel (wees)kinderen ziet de situatie er in 2019 veel slechter uit dan ze eind vorig jaar konden vermoeden. De enorme regenval en de harde wind hebben ervoor gezorgd dat ca. 200.000 huizen verwoest zijn, tienduizenden mensen zijn dakloos geworden, tientallen mensen zijn overleden, het vee is weggespoeld en hectaren vol gewassen zijn verwoest. Een catastrofe dreigt wederom voor de bevolking van Chikwawa en omstreken omdat dit er allemaal voor zal zorgen dat er zonder hulp van buitenaf grote hongersnood zal zijn over een aantal maanden. Hulp is dus hard nodig.

Een groot deel van deze hulp zal van bevriende overheden en de vele aanwezige NGO’s moeten komen. Wij zullen proberen ook een steentje bij te dragen. Eind april vertrekken we weer naar Malawi en dan zullen we wederom 4 medische clinics geven bij onze boerderij en een aantal dorpen in de omgeving. Tegelijkertijd zullen we samen met onze vrienden van Voices bepalen hoe we het aantal te overhandigen geiten kunnen vergroten en/of versnellen zodat de begunstigde weeskinderen eerder kunnen profiteren. We zullen daar waar we kunnen ook nog wat noodhulp uitdelen zoals bijvoorbeeld voedsel, zaden en kleding. En hier kunnen we alle hulp bij gebruiken.

Als je wilt helpen doneer dan op rekeningnummer NL09ASNB0772925615 t.n.v. D. Makelaar Heiloo o.v.v. Animals for Orphans. Voor €40,- kunnen we bijvoorbeeld al een weeskind een volwassen geit schenken, voor €25,- kunnen we een heel gezin een maand lang van nsima (maïspap) voorizen en voor €15,- kunnen we een weeskind en verzorger voldoende zaden schenken om de volgende zomer goed door te komen. Om het makkelijk te maken is bij de foto’s een QR-code bijgevoegd om via een tikkie te doneren, scan de code met de QR-reader op je telefoon.

Zikomo kwambiri!

Natasja en Dirk

1. B.V. Peters:
    18 april 2019
    Heel veel succes. Wij doen ff een tikkie, maar niet terug! 🤣🤣