De laatste voorbereidingen

23 april 2019 - Lilongwe, Malawi

Wij zijn nu een paar dagen in Malawi. De eerste week van ons verblijf bezoeken we wat plekken in het noorden van Malawi. Tegelijkertijd proberen we de laatste voorbereidingen voor ons bezoek aan Chikwawa af te ronden.

Door een paar mooie donaties (dank jullie wel!) kunnen we volgende week een paar geiten rechtstreeks overhandigen aan weeskinderen. Deze geiten zijn afgelopen week door John op een lokale markt gekocht en achterop de fiets naar onze boerderij gebracht. Daar worden ze nu verzorgd en ingeënt zodat we de geiten volgende week woensdag in gezonde staat naar hun nieuwe eigenaren kunnen brengen.

Ook Paula, Corrie en José zijn druk bezig met de voorbereidingen. Zij hebben de moeilijke taak om de benodigde medicijnen voor de clinics aan te schaffen. Dit is moeilijk omdat geen clinic hetzelfde is. Twee jaar geleden waren er veel mensen met huidproblemen en hoge bloeddruk en weinig mensen met klachten over diarree en/of uitdrogingsverschijnselen. Maar het is niet gezegd dat het dit jaar hetzelfde is. Dus dat is wikken en wegen omdat we de medicijnen vooraf al moeten kopen in Blantyre. In Chikwawa zelf zijn geen medicijnen te koop.

Tot slot nog een zeer verdrietig bericht. Een van de weeskinderen die door ons ondersteund werd is gisteren overleden door ziekte. Chisomo is nog geen 12 jaar oud geworden. Zijn ouders waren jong gestorven en zijn oma kon hem niet goed verzorgen omdat ze geen inkomen had. Voices heeft geprobeerd zijn leven wat beter te maken. Helaas wat dit van veel te korte duur. Chisomo is vandaag begraven.

1. Bart en Wil:
    23 april 2019
    Grote bewondering voor hetgeen jullie daar samen allemaal klaarspelen. Ik weet, giften zijn nodig, maar het staat in geen verhouding tot jullie mooie werk!