De eerste clinic

7 maart 2017 - Chikwawa, Malawi

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we de eerste medische clinic gegeven. Het is een bijzondere, zinvolle, mooie, emotionele en ook vrolijke dag geworden. We kwamen wat langzaam op gang omdat er toch nog wat spullen mistte zoals een schaal waar de medicijnen op gelegd konden. Maar toen alles en iedereen aanwezig was ging de clinic van start. De eerste patiënten waren er al voordat wij zelf aan kwamen dus de aankondiging via de tamtam was goed verlopen. Om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen hadden we iedereen een nummer gegeven en zouden we de mensen ook op nummer afroepen. Dit liep niet altijd zo gesmeerd als we hoopten maar we hebben iedereen kunnen helpen zonder dat men al te lang te hoefde te wachten in de hitte.

We hadden 3 koppels van "dokters" en vertalers gemaakt. Paula en John zouden vooral kinderen opmeten maar al gauw hielden zij een regulier huisartsenspreekuur. Esther, Corrie en Chiku richtten zich op de kinderen en volwassenen met huidproblemen. José en Chris waren het geïmproviseerde consultatiebureau. Zij wogen de jongste kinderen, noteerden de gegevens in het health passport en behandelden ook de kleinere klachten. Francis, de lokale specialist, tenslotte deed in zijn eentje de zwaardere gevallen en fungeerde ook als vraagbaak voor de anderen. Ikzelf deed dienst als Manusje van alles. Ik deelde water uit, stapte soms op de fiets om zeep of alcohol te halen en escorteerde patiënten naar een andere dokter als dat nodig was.

Uiteindelijk hebben we ongeveer 130 kinderen en volwassenen kunnen behandelen. Al snel bleek hoe ontzettend waardevol deze medische clinic is. Een kindje van 1 maand oud bleek last van intrekkingen te hebben die veroorzaakt werden door een enorme benauwdheid. De medisch geschoolden onder ons hadden dit nog nooit zo ernstig gezien en waren het er al snel over eens dat dit kind zo snel mogelijk naar het ziekenhuis moest. We hebben de moeder geld gegeven voor vervoer van en naar het ziekenhuis en haar de ernst van de situatie uitgelegd. Daarna heb ik moeder en kind begeleid naar de kant van de weg en een fietstaxi aangehouden. We vrezen voor het ergste maar we hopen dat het kindje het overleeft.

Verder hebben we 9 kinderen op malaria getest waarvan er 7 deze nare ziekte ook daadwerkelijk onder de leden hadden. Deze kinderen hebben we de benodigde medicatie kunnen verstrekken. Hopelijk knappen ze hier snel van op. Deze kinderen waren anders niet geholpen omdat ze ver van een ziekenhuis af wonen, hun ouders/verzorgers geen geld voor vervoer hebben en ze te ziek zijn om in de hitte van Chikwawa naar het ziekenhuis te lopen. En dan waren sommigen er over een aantal maanden misschien wel niet meer geweest. Verder kwamen er veel kinderen met huidinfecties, volwassenen met hoge bloeddruk en mannen en vrouwen met klachten bij hun "private areas". Het kantoor dat we normaal gebruiken voor de geitenboerderij deed nu dienst als behandelkamer voor de laatste categorie patiënten.

De hele dag ben ik heen en weer geslingerd tussen allerlei emoties. Het maakte me verdrietig toen ik zag dat het kindje veel eerder geholpen had kunnen worden als de moeder kon beschikken over €1,50. Want dat kostte het vervoer naar en van het ziekenhuis. Ook moest ik tegen mijn tranen vechten toen Corrie een armpje van een baby verbond omdat de helft van dit armpje al een maand ernstig verbrand was. De moeder kwam eigenlijk voor een andere klacht van het kind want ze wist gewoon niet dat haar kind hier ook veel pijn door had. Tegelijkertijd was ik blij en trots als ik om me heen keek en een aantal mensen zag die zich vrijwillig en vol overgave inzetten om mensen ver van huis te helpen.

Wat ooit begon met een toevallige ontmoeting op mijn werk met Ed en een geweldige ingeving van Natasja is uitgegroeid tot een clinic in Malawi waar ruim 100 kinderen en volwassenen geholpen zijn. Een prachtig resultaat waar we vooraf alleen maar van durfden te dromen. Ik hoop van harte dat mensen die dit lezen ook zulke dromen gaan hebben en ze ook uit durven te laten komen. Als je wilt kun je namelijk echt een verschil maken en daar kun je zelf ontzettend veel energie en plezier van krijgen. Daar waar we de vorige dagen vroeg op bed lagen, hebben we vanavond lang nagepraat over alle mooie, verdrietige en lachwekkende verhalen van vandaag.

Tot morgen!

1. Cees en Wil:
    8 maart 2017
    Geweldig wat jullie daar doen Dick.

We hebben grote bewondering voor jullie hele team.

Succes verder en hartelijke groeten.