Alles begint bij educatie

8 maart 2017 - Chikwawa, Malawi

Zeker 250 kinderen, tienermoeders, volwassenen én ouderen hebben we vandaag kunnen helpen met advies, medicijnen, een goed gesprek of een doorverwijzing. Daarmee is deze clinic met recht een succes te noemen. We hadden na de evaluatie van de clinic van gisteren wat aangepast in onze werkwijze en dit pakte goed uit. Ook nu waren er een aantal patiëntjes die we niet snel zullen vergeten. Zo ontving Paula een moeder met haar 6 weken oude baby'tje die diarree had en raakte Corrie vertederd door het meisje met het blauwe jurkje wiens hoofd ernstig aangetast was. Op een dag als deze maak je teveel mee om alles te onthouden en misschien is dat maar goed ook. Wel onthouden we dat die acht doodzieke kinderen waarbij malaria geconstateerd werd een veel grotere kans hebben om te overleven nu ze de juiste medicijnen hebben gekregen.

Dat we zoveel patiënten zouden helpen hadden we niet kunnen vermoeden toen we aankwamen in Kapasule. Er zat nog niemand onder een boom op ons te wachten en dat was gisteren wel anders. Wij waren wat te laat maar we gingen ervanuit dat dit, gezien de Malawiaanse cultuur, geen probleem zou zijn. De mensen dachten nu echter dat we niet zouden komen en waren terug naar huis gegaan. Deze keer waren wij dus de Malawianen. De mensen die de clinic hadden voorbereid liepen het dorp in om zoveel mogelijk mensen te informeren dat we gearriveerd waren.

Het zou nog wel even duren voordat de mensen wisten dat de clinic toch door zou gaan. En dus hadden wij nog even tijd om een nabijgelegen primary school te bezoeken. Wat het voor mij extra leuk maakte was dat deze school meedoet aan het schoolmeals program van het WFP. Het gebouw waar we de clinic hielden was de feeding shelter van de school. En daarvan had ik er in 2011 veel van gebouwd zien worden. Het deed me goed om te zien dat er nog steeds pap uitgedeeld wordt aan de kinderen. Toen wij aankwamen kregen de leerlingen van de jongste groep net hun warme maaltijd. Het blijft een mooi gezicht om die kleintjes met dat grote bord en die grote lepel te zien lopen. Vooral ook omdat ik weet dat dit voor velen de enige warme maaltijd van de dag is. Uit gewoonte liep ik ook nog even de gebouwen in om te kijken of ze nog in goede staat waren. Dit was wellicht wat raar aangezien ik er nu niet voor kwam. Maar het voelde heel natuurlijk om dat wel te doen. Toen ik in de keuken twee hummeltjes de grote ketel zag uitlepelen om ook de laatste restjes pap op te eten, smolt ik bijna.

Als we iets hebben kunnen constateren na de clinics, dan is het dat veel klachten voorkomen hadden kunnen worden als de mensen die we behandeld hebben de juiste dingen hadden gedaan en/of over de juiste middelen konden beschikken. Maar de keerzijde is dat het ook logisch is dat de klachten toch tot stand komen. Men drinkt standaard te weinig water en dat veroorzaakt veel klachten als bijvoorbeeld chronische hoofdpijn. Dat lijkt makkelijk op te lossen door gewoon meer water te drinken. Maar dat is niet het geval als je een paar keer per dag een emmer met 25 liter water moet halen en je daar 3 kilometer voor moet lopen in 35 graden. Ik weet bijna zeker dat ik dan ook wel minder zal drinken dan goed voor me is. En velen met mij. De huidproblemen die we behandeld hebben zijn dikwijls veroorzaakt doordat de kinderen zijn gewassen met zeep die niet geschikt is voor een lichaam maar bedoeld is om kleding mee te wassen. Dus moet men zeep gaan kopen die wel geschikt is voor het lijf. Maar deze is vier keer zo duur als de andere zeep. Dus welke koop je dan als je geen eten voor je kinderen meer in huis hebt?

Er zitten zoals zo vaak hier dus altijd meerdere kanten aan een verhaal. We zijn soms geneigd om te oordelen omdat we denken en handelen vanuit onze eigen leefwereld. Maar als de problemen echt makkelijk op te lossen zouden zijn, dan zouden ze niet zo wijd verspreid zijn. Het is daarom goed om te onderzoeken waarom er gebeurt wat er gebeurt. Er is bijna altijd meer aan de hand dan wij weten.

Toch is het belangrijk dat de mensen leren welke keuzes er zijn en waarom bepaalde keuzes beter gemaakt moeten en kunnen worden. Daarom proberen we de mensen tijdens de clinics vooral uit te leggen wat ze kunnen doen om klachten in de toekomst te voorkomen. Zoals Natasja vaak zegt begint alles bij educatie. En dat is ook hier weer het geval.

Morgen houden we geen clinic maar gaan we het district hospital van Chikwawa én een middelbare school bezoeken. Dit worden geen standaard bezoeken maar daarover morgen meer.

In de balk rechts staat een kort filmpje van de clinic van vandaag!
Tot morgen!

1. Ingrid van Lieshout:
    9 maart 2017
    Mooi wat jullie daar allemaal doen en kunnen betekenen voor de mensen en ook een heel mooi beschreven verslag zonder oordeel. Heel veel succes met jullie goede werk! Ingrid
  2. Frank Kalf:
    9 maart 2017
    Mooi om te zien hoe jullie de mensen steun, aandacht, en respect geven, daar knapt iedereen ter wereld van op. Keep up the good work!